Lösenord

tisdag, juli 23, 2013

Frukostrecension: Ilcaffé


Just i denna stund ligger min bästa vän och sussar tillsammans med sin pojkvän i min säng. Nu när hon är här väljer jag således att lägga väldigt lite tid till blogg, och mer tid till bästa vän. Det är så oerhört fint att ha henne här; jag är så glad!

Men eftersom sockerskrinet ekar tomt så tänkte jag bjuda på en nyligen gjort frukostrecension:

---

Nu var det ett tag sedan frukostjägarna var ute i krokarna, men i lördags skulle vi återigen ut på äventyr.
Eftersom det är sommar så har flertalet caféer sommarstängt, och jag fick leta noggrant och länge för att hitta ett café värt att besöka.

Denna gång spanade vi in ilcaffé på söder, som glatt proklamerade att de hade öppet på årets alla dagar - till och med på kungens födelsedag, menade personalen stolt.




Vi tog oss dit vid 12-tiden, efter morgonträningen. Man kunde välja mellan två frukostpaket:
Jos, macka och kaffe - 80 kronor
Lyx - 105 kronor.




Lyx, det kändes som något vi behövde! Det slog vi på, och innebar jos, macka, kaffe och sedan val mellan yoghurt (blåbär, aprikos, vanilj) eller en bulle.
Av smörgåsarna fick man välja mellan valnötsbröd eller vanligt vitt. Brödet var inköpt från Fabrique, precis bredvid. Och Fabriques rykte talar för sig självt.




Så här kom det! Valnötsbröd med västerbotten, tomat och ruccola, en valfri liten burk yoghurt, juice och två koppar te. Vi var både hungriga och förväntansfulla!




Vi satt och njöt och åt av vinden som blåste in från innegården, jag löste lite korsord och så spelade vi lite kort. Jag var glad, vilket bilderna under bevisar!





Till slut var vi emellertid tvungna att dra oss, eftersom min annalkande tvättid hotade. Både mätta och belåtna lämnade vi platsen


---

Här är våra omdömen:

Martin:
Service: 4.5/5
+ Vi serverades av en riktigt trevlig barista (som vi diskuterade termerna barista kontra kassörska med). Hon var social, personlig (utan att vara privat), hjälpsam, och klädd med ett leende. Tyckte särskilt om att hon på ett förtroendeingivande sätt kunde rekommendera brödssort, samt att hon deltog i vår knäppa diskussion om personal som utför hennes typ av blandade arbetsuppgifter bör kallas barista eller kassörska (barista är förstås att föredra; det låter betydligt bättre).
+ Även övrig personal upplevdes trevlig (även om denna interaktion var begränsad).
+ Gratis tévatten påtår.

Mat: 3/5
+ Riktigt god macka. Tänk er västerbottenost, rucola, tomat, och olja. Tänk vidare att ni kan ha detta mellan två brödssorter: ljust eller valnöt. Jag valde tveklöst valnötsbrödet (det självklara valet, även innan hon rekommenderade det). Valnötterna kanske låter inte alltför spännande, men smakupplevelsen överträffar beskrivningen.
+ Dugligt urval av téer; svart, grönt, och rött med vidare underalternativ (jag valde klassikern Earl Grey).
+ God juice.
- Tråkig yoghurt. Det var enbart… yoghurt. Ingen müsli eller ens frukt till. (Hade det inte varit för detta hade maten fått minst en 4:a, beroende på hur god müslin hade varit i detta hypotetiska scenario.)
- Slumpen av témjölken hade minimalt börjat klumpa, vilket inte var så trevligt att märka när jag bestämde mig för att dricka upp resten av témjölken efter att vi var klara med téet.

Stämning: 4/5
+ Emelie hade valt en riktigt härlig sittplats. Vi fick rummet för oss själva (fanns flera), och det bästa med detta rum var vinden. Precis bredvid oss var ett fönster öppet mot en innegård. Det kändes väldigt fräsch när sommarvinden fläkta mot ansiktet.
+ Bekväm stol/fåtölj (Emelie kalla det för fåtölj, men den påminner lite väl mycket om en stol för mig – lite som en väl fodrad stol).
+ Allmänt trevlig stämning, hade gärna suttit där längre än vad vi gjorde (och vi satt där ändå ett tag) om det inte hade varit så att vi hade Emelies tvättid att passa.
- Ena toaletten (fanns två, såg inte den andra) kändes lite ofräsch. Gav en liknande stämning till en pissoar på nå uteställe – inte direkt smutsig (eller nerpissad), mer en känsla. Känslan var delvis orsakad av den extrema mängden klotter.



Emelie:

Service: 5/5
+ Pratglad och vänligt bemötande personal som både intresserade sig för oss och våra behov. Vi pratade om lite allt möjligt, och även om detta recenserande som pågår nu.
+ Nog fick man extra honung och mjölk till téet utan problem.
+ Trots att det var ständig kö så verkade personalen ta god ton till alla.

Mat: 3/5
+ Valnötsbrödet var fantastiskt gott! (och jag gillar inte ens valnötter. De pillade jag ut och gav till Martin).
+ God västerbottenost, ruccola och tomat på mackan. Alldeles lagom med pålägg och den mättade bra.
- Tyvärr inget smör på smörgåsen. Men däremot olja, så torr var den inte!
- Yoghurten kom i liten flaska. Kändes lite fabriksaktigt, och hade hellre velat ha den i skål, tillsammans med en müsli eller bär.
- Liten kopp till téet.

Stämning: 1.5/5
+ Det fanns mycket plats, många rum och härliga hörn.
+ Man kunde sitta privat och prata - ljudvolymen var alldeles lagom.
- Lite synd att det inte fanns musik i bakgrunden. Det hade höjt stämningen mycket!
- Allt var inrett i svart och vitt och det kändes väldigt kalt. Till och med stelt. Lamproan hängde ned nästan kusligt över borden. Jag skämtade lite om att det kändes som ett fängelse (eftersom fönstrena hade galler), och ju mer jag tänker på det, desto mer så var det...
+ ... Men å andra sidan kan man då se det som en riktigt kul grej. Inte ofta man får sådan lyxfrukost när man sitter i kurran!
- Borden var kantiga och även dem vitmålade. Kändes inte så personligt eller mysigt.

---


Av Martin så fick ilcaffé 11.5/15, medan jag gav caféet 9.5/5.
På övre skalan, det vill säga! Det mesta som drog ned var för mig således yoghurten på burk, samt att det kändes lite fabriks-aktigt, och inte så hemtrevligt som jag mött på andra caféer. Däremot var smörgåsen en höjdare - och nog skulle jag kunna tänka mig åka hit igen för frukost!




2 kommentarer :

  1. Bob and I have been having breakfast at this new hotel in Stockholm - it's called Hotel Emelie, have you heard of it? It's so nice in here, the hostess is very friendly and the rooms are very cozy. The breakfast buffet is self-service, and you can just take whatever you want! There's sandwiches, eggs, bacon, muesli, yoghurt and more. We both give it a 15/15!

    SvaraRadera
  2. Det är så bra med era recensioner! Detta fik blir jag så himla sugen på att gå till, smörgåsarna verkar ju vara heaven.
    Vad roligt att Marieke är hos dig! :D
    Hör av dig när du kan ses, jag är åter i Stockholm!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)