Lösenord

lördag, juli 06, 2013

Frukostrecension: Café Frankfurt


Torsdag vaknade både jag och Martin upp ovanligt sent, säg kring nio, och jag gick upp och klädde mig i mina ljusaste sommarkläder. Vi hade nämligen tänkt åka ut på ännu en frukostjakt, och fullfölja en caférecension.

TIHI, typ det mysigaste som finns!




Olyckligtvis råkade vi helt på villospår, för caféet jag önskade recensera hade sommarstängt.
Vi flängde runt på tre innerstadsbussar och två tunnelbanor innan vi hittade fram till ett annat - därtill tillgängligt - café som jag velat recensera: Café Frankfurt!


*tre sekunder från att gå ur bild*

Vid det här laget var klockan närmare elva än tio, och Martin var otålig på att få i sig näring. Jag prompade dock bestämt om bilder.




På menyn fanns tre frukostpaket:
Liten - Surdegsbaguette, kaffe/te och juice.
Mellan - Surdegsbaguette, kaffe/te, juice och yoghurt med frukt och honung.
Stor - Kaffe/te, juice, yoghurt med frukt och honung, samt charkuteritallrik med ost och smör och tillhörande brödkorg.

Vi kände både att mellanfrukosten var stor nog för oss, och Martin var så fin som bjöd...! (Min frukosthjälte)




Så kom frukosten in! En liten baguette med ost och skinka (jag tog serranoskinka), turkisk yoghurt med ananas, galiamelon, äpple, banan och jordgubbar, en liten kanna te och ett glas färskpressad juice.




Min herre är så stilig, så. 




Där satt vi och smaskade till dess att allt var slut, och sedan tog vi fram våra respektive böcker och började läsa. Vi hann även med ett parti kort innan det var dags att resa vidare.

---

Här är våra omdömen: 

Martin:  
Service: 2/5
+ Ena kassörskan bemötte mig artigt när jag bad om honung och mjölk till téet. Efter att hon gett mig honung och en kopp mjölk frågade hon huruvida jag ansåg att det var tillräckligt med mjölk, med en artig ton.
- Personalen kändes oengagerad. De log aldrig gentemot oss, inte ens gentemot varann så vitt jag kunde se.

Mat: 2.5/5
+ Riktigt god färskpressad apelsinjuice.
+ Fint dekorerad yoghurt.
+ För mackan (surdegsbaguette), utöver ost, kunde man välja bland flera typer av skinkpålägg (alternativt enbart ost).
+ Yoghurten var annorlunda jämfört med tidigare frukostfik; en riktig fruktblandning. Den innehöll: banan, jordgubbar, ananas, äpple, galiamelon, och honung.
- Yoghurten var emellertid lite för söt på grund av honungen - frukten gav tillräckligt med sötma.
- Även om det var spännande med en fruktblandning, så saknade jag müsli. Tycker helt enkelt att det är godare med (god) müsli.
- Hade föredragit en lite större skål. Frukten översvämmade skålen (vilket visserligen ser bra ut) på så vis att det var svårt att komma åt yoghurten (jag vill ha yoghurt till varje bit frukt).
- Istället för tékoppar fanns enbart handtagslösa glas.
- Mackan var lite trist. Hade velat ha med sallad, tomat, och/eller paprika.

Stämning: 2/5
+ Trästolarna var riktigt bekvämt formade (optimalt vore emellertid fåtöljer eller en soffa).
+ Toaletten var intressant dekorerad med massa vykort från stora delar av världen.
+/- Helt ok musik av genren soul.
- Maskinsurrande oljud (sannolikt ventilationen) i bakgrunden. Ovanför oss befann sig en stor ventilationstrumma. Detta gav stället en fabrikskänsla.


Emelie:
Service: 2/5
- Tyvärr verkar personalen både trött och oengagerad. Man får plocka fram och tillbaka mycket till bordet själv, möts inte av några leenden och personalen lunkar slött förbi.
+ Trots att vi var där dryga tre timmar blev vi inte tillsagda att lämna plats till nya kunder.

Mat
: 3.5/5
+ Yoghurten med de färska frukterna och bären är riktigt frisk!
- Lite för mycket honung - den blev lite för sötsliskig för min smak.
+ Supermumsigt surdegsbröd!
- Men tyvärr fanns det inget grönt på smörgåsen, och inget smör alls. Blev lite torr.
+ En liten termoskanna med te är perfekt för varm påtår.
- Däremot dricker man teet ur små glas som (för mig) sveps i ett drag.

Stämning: 2.5/5
- Halvdan inredning - allt är i trä och lite stelt.
- Mycket oljud och annat som låter i bakgrunden.

 ---


Av Martin så fick Café Frankfurt 6.5/15, medan jag gav frukosten 8/15.
Alltså lite medelmåttiga betyg. Frukosten var inte dålig - inte alls, men inte heller fantastisk. Något ställe man smyger in när man är i närheten och riktig hungrig. Däremot verkade stället ha riktigt gott kaffe, eftersom det var det som majoriteten satt och sofistikerat surplade, bakom sin DN.




2 kommentarer :

  1. Åh vad fint och somrigt du klädde dig! Jag tycker att det är så tråkigt när caféer håller sommarstängt, det är ju på sommaren man har som mest tid till fika.

    SvaraRadera
  2. Fruktjogurten såg extremt läskande ut! O surdögsbröd är helt klart ett bra frukostalternativ tycker jag!

    Hjärteproblem, ja. MEn det är tvärt om; alltså jag är intresserad av en person som är en riktig palyer o en väldigt inte fin kille egentligen. Likförbannat ska jag känna väldigt mkt för just denne. Det realistiska är att jag borde glömma honom! Men det är inte så lätt :/ .

    Jag tycker också om smeknamnet =) Ibland kallar jag honom för det face to face, men för det mesta inte. Alltså mest ett blogg-epitet =) Vi kommer jättebra överens o har exakt samma musiksmak, så det är ingen risk att vi inte har ngt att prata om=)

    Lycka till imorgon nu på jobbet =) För det var väl imorgon du började?

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)