Lösenord

söndag, mars 10, 2013

Lördagsplask och hemmagjort afternoon tea


Min lördag var så pass fantastisk att jag väljer att dela upp den på två dagar.
På så vis kan jag sprida ut glädjemomenten och njuta dubbelt så mycket...!

Dagen började med mitt lördagspass - det längsta i veckan.
På lördagar plaskar jag omkring mellan nio till halv två, och blir således alldeles utmattad, kissnödig och vrålhungrig efteråt.
Tur att det är värt det gånger tusen, eftersom själva arbetet är så kul.


Min fina pool


Efter jobbet gjorde jag mig i ordning, skrubbade mig så ren jag kunde från allt klor och invigde min röda vårkappa! Matchande med mina klackade mockaskor kände jag mig vår-redo så det small om'et.





Utanför jobbet hade Jangi kommit tuffande med sin bil, i vilken jag blev upphämtad och medskjutsad hem till honom. Idag hade vi bestämt träff att laga hemmagjort afternoon tea - en hemtrevligare variant på ett tidigare fikatillfälle

Han hade (på det!) hittat världens mest passande recept i metro, om hur man gjorde precis klassiska, brittiska scones.
Ni vet; med vaniljsocker och citronsaft och allt det där mysko.

 
Jangi skivar smör - baking in action!


Och jag fick låna förkläde av snälla Jangis mor, ser ni. Kände mig riktigt piffig.
Sedan tog jag kort på de gräddande sconesen, som ser ut att ha fått (mina) ben.




Åtta fina scones i två kakor blev det, och fram dukades smör (smör!), ost (ost!), marmelad (marmelad!.. jag kan göra såhär hela dagen..) massa te och så lite gurka också.




Till afternoon-tea-andet så tittade vi på en brittisk film (givetvis) - A Good Year.
Passande film för tillfället, och alldeles lagom i sin lantliga stämning för att passa sconesen.




Jag åt så jag kroknade - kunde knappt sluta för att det var så gott. Tur att Jangi var min räddare i nöden även där,
och snappade åt sig den sista biten så att magknipet inte garanterades hela kvällen ut.

I stora hela var det sjukt gott - typ nästan godare än när vi var på afternoon-tea-caféet (om man får säga så?).
Mycket mysigare i vilket fall, eftersom det var hemmamiljö - och att man fick film till.
Plus, sedan så älskar ju jag när man får tillsätta hur mycket smör man vill på sin scone. Det blir bara så mycket bättre då.


Nästa gång Jangi och jag ses blir på måndag, för då ska vi äta KLADDKAKA på mitt favoritcafé.
Han har så jäkla bra idéer, den där grabben. Helt klart tydligt varför jag gillar honom. Tih-hi-hi-hi.


6 kommentarer :

  1. Härligt med att ha långt pass på lördagar; särskilt när de involverar barn, vatten och plask! ;)

    Din vårjacka ser alldeles underbar ut föresten, otroligt ursnygg! Måste komma iväg och leta efter en fin vårkappa jag med :)

    Scones är ju så himla GOTT! Inte ätit de på hur länge som helst. Kommer ihåg att vi ofta bakade scones på hemkunskapen i grundskolan; de var det enda man såg fram emot, de blev ju alltid så gott med massa smör + ost + marmelad. MUMS!

    SvaraRadera
  2. Jaaaa, Majs blir glad när det blir extra inlägg i det lilla sockerskrinet, mwiiih! <3
    Blir allt lite avundsjuk på att du får jobba i ett badhus, i en pool! Wåååh. Riktigt fin kappa på dig söta Mli :3
    Scones..det är ju bara för gott. Äter alltid tills det gör lite ont i magen när jag bakat det ^^ var det citronsaft i smeten? Jag har gjort hallonscones ibland, det kan jag verkligen rekommendera.
    Självklart blir det ju alltid mysigare när man är hemma, hihi, o klart du får säga att det är godare :D Kladdkaka på måndag, det låter ju alldeles förträffligt. Själv har jag en asiat-träff på måndag. Nudlar o sånt där gott, nom. Älskar att man ofta planerar dagen utifrån det man ska äta. Knas, brukar du också göra det?

    SvaraRadera
  3. Näääää vilken mysig dag! Sim-barn, scones (smööööör) och fina vänner, det låter inte helt fel du. Och det påminner mig om att det var allt för länge sedan jag själv knådade samman en sats. Himla gott är det ju, speciellt med björnbärsmarmelad!
    Förresten, hur länge har du jobbat som siminstruktör? :)

    SvaraRadera
  4. Haha, ja, dåligt att dricka så mycket kaffe, men ah, en liter varannan dag är bättre än en liter varje dag? hihiih. Té dricker jag i princip aldrig för det känns så menlöst utan massor av honung och mjölk, plus att det inte ger mig nåt (som kaffe, det blir jag pigg av och så fungerar min mage haha). Té dricker jag endast om jag har ont i halsen typ..

    Vad tråkigt att masalan bara smakade socker :S så ska det ju inte vara...du borde ha klagat! haha åh, har säkert sagt det förr men att kalla lätta för smör...mitt trogna smörhjärta gråter lite... haha ;)
    Fast, faktiskt tycker jag att lätta är gott men skulle aldrig förmå mig att köpa hem det som den lchf-anhängare jag är ;)



    SvaraRadera
  5. Det var inget litet pass inte! Trots att jag är som fisken i vattnet skulle jag nog inte klara av att jobba i ett badhus. Jag + klor är ingen bra kombination. Blir förkyld så fort jag kommer innanför dörren.. xD

    En engelsk fikastund låter hur mysigt som helst, härligt att ni redan har en till fikadejt planerad, speciellt eftersom den ska inkludera kladdkaka! ;)

    SvaraRadera
  6. Va mysigt det ser ut!=) gott!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)